Sprawdź więcej
Poradnik przed odlotem
Poradnik przed odlotem
Plan terminalu
Plan terminalu
Relaks przed wylotem - lotnisko Wrocław

Przewodnik dla pasażerów

Przed rozpoczęciem swojej podróży upewnij się, czy jesteś do niej dobrze przygotowani. Z myślą o Twoim komforcie przygotowaliśmy poradnik, który zawiera kluczowe informacje z poszczególnych etapów przed podróżą.

 

Lotnisko Wrocław – poradnik przed odlotem

Wybierz temat
Odprawa biletowo-bagażowa
Bagaż
Dokumenty i cło
Kontrola bezpieczeństwa
Dziecko w podróży
W hali odlotów
Prawa pasażera
Słownik lotniskowy

Wielu przewoźników oferuje dzisiaj możliwość samodzielnej odprawy online, której dokonuje się przed przybyciem na lotnisko. Na stronach internetowych linii lotniczych znajdują się szczegółowe wskazówki, jak odprawić się przez internet i wydrukować kartę pokładową. Jeśli nie podróżujesz z bagażem rejestrowanym, zalecane jest, aby odprawić się online.

Kliknij na logo przewoźnika, aby sprawdzić szczegółowe informacje:

​​

 

 

 

 

Jeśli dokonujesz odprawy na lotnisku, po przybyciu na miejsce sprawdź na monitorach systemu informacyjnego znajdujących się we wszystkich strefach terminalu, przy którym stanowisku dokonywana jest odprawa na dany rejs. Stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (check-in) znajdują się w części ogólnodostępnej terminalu. Tam pokaż bilet lub potwierdzenie rezerwacji i dokument tożsamości (oraz inne dokumenty, jeżeli są wymagane) i nadaj bagaż, który jest odpowiednio oznakowany. Otrzymasz kartę pokładową (boarding pass) z dołączonym do niej potwierdzeniem nadania bagażu (niezbędne przy ewentualnej reklamacji bagażowej). Karta pokładowa upoważnia Cię do wejścia na pokład samolotu, a także uprawnia do robienia zakupów w strefie po kontroli bezpieczeństwa.

Jesteś już po odprawie i masz jeszcze chwilę? Zjedz coś pysznego w CHECK IN BAR lub w RESTAURACJI ON TIME, które znajdują się na parterze, w hali ogólnodostępnej.

Skorzystaj z naszego chatbota – zapisz się na powiadomienia o statusie rejsu, a będziesz otrzymywać na bieżąco informację o swoim locie.

UWAGA. Podane informacje mają jedynie charakter poglądowy. Szczegółowe warunki przewozu osób i bagażu określane są bezpośrednio przez przewoźnika. Należy sprawdzić aktualne informacje u przedstawicieli właściwej linii lotniczej przed planowaną podróżą.

WAŻNE. Na terenie portu lotniczego nie wolno pozostawiać bagażu bez opieki – od tego może zależeć bezpieczeństwo podróżnych. Jeśli zauważysz w hali lotniska bagaże i paczki pozostawione bez opieki nie zbliżaj się do nich. Poinformuj o tym niezwłocznie obsługę lotniska.

PUNKT KONTROLI WAGI BAGAŻU znajduje się przy strefie kontroli bezpieczeństwa oraz przy stanowiskach odprawy biletowo-bagażowej.

PRZECHOWALNIA BAGAŻU. Na wrocławskim lotnisku istnieje możliwość przechowania bagażu. W tym celu należy zgłosić się do Kasy biletowej Portu Lotniczego Wrocław, która znajduje się naprzeciwko stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Koszt przechowania bagażu to 60 zł za sztukę za dobę. Godziny otwarcia: 7 – 19

Uwaga! Nie przechowujemy produktów spożywczych.

Bagaż rejestrowany i podręczny – limity
Limity dotyczące przewożonego bagażu regulują przepisy poszczególnych przewoźników. Kliknij na logo linii lotniczej, aby sprawdzić szczegółowe informacje:

​​

 

​​

 

 

Sprawdź za pomocą wyszukiwarki przedmiotów zabronionych, który przedmiot możesz ze sobą zabrać na pokład samolotu. Wpisz przedmiot w okno wyszukiwarki, a wyświetli się odpowiedni status oraz instrukcje dotyczące przewozu: https://bezpiecznybagaz.ulc.gov.pl/

 

Bagaż – ograniczenia związane z bezpieczeństwem:

Ze względów bezpieczeństwa nie można przewozić następujących artykułów:

W bagażu rejestrowanym:

  • materiałów wybuchowych, tj. petardy, sztuczne ognie;
  • materiałów łatwopalnych stałych i ciekłych;
  • materiałów radioaktywnych, substancji trujących lub powodujących korozję;
  • gazów sprężonych, np. aerozoli z pełną zawartością;
  • innych przedmiotów niebezpiecznych, np. charakteryzujących się silnym polem magnetycznym.

W bagażu podręcznym:

  • broni lub części do broni;
  • materiałów wybuchowych, tj. amunicja, petardy, sztuczne ognie, kapiszony;
  • ostrych przedmiotów metalowych, tj. scyzoryki, sztylety, szable;
  • materiałów łatwopalnych stałych i ciekłych, tj. spirytus, gaz do zapalniczek;
  • rozpuszczalników, farb, zapałek;
  • gazów sprężonych, np. aerozoli z pełną zawartością;
  • materiałów radioaktywnych, substancji trujących lub powodujących korozję;
  • innych przedmiotów niebezpiecznych, np. charakteryzujących się silnym polem magnetycznym.

Powyższa lista nie jest kompletna. W przypadku wątpliwości, należy skontaktować się z odpowiednią linią lotniczą.

ZASADY OCHRONY W PORTACH LOTNICZYCH UNII EUROPEJSKIEJ 
W związku z pojawieniem się nowego zagrożenia dla lotnictwa cywilnego – płynnych materiałów wybuchowych, Unia Europejska przyjęła w listopadzie 2006 roku środki ochrony dotyczące pasażerów oraz ich bagażu. Nowe środki ograniczają ilość płynów, które pasażerowie mogą przenosić przez stanowiska kontroli bezpieczeństwa. Mają one zastosowanie do wszystkich pasażerów korzystających z portów lotniczych UE, niezależnie od kierunku ich podróży. Nowe środki ochrony oznaczają, że w punktach kontroli bezpieczeństwa, każdy pasażer i jego bagaż muszą zostać poddani kontroli pod kątem wykrycia niedozwolonych płynów, niezależnie od przeszukania w zakresie innych zabronionych do przewozu przedmiotów.

OGRANICZENIA DOTYCZĄCE BAGAŻU KABINOWEGO:

  • dozwolone jest przewożenie tylko niewielkich ilości płynów w bagażu kabinowym lub w osobistej torebce – niezależnie od kierunku podróży;
  • płyny przewożone w bagażu kabinowym muszą znajdować się w pojemnikach. Płyny do 100 ml muszą być zapakowane w jedną przezroczystą plastikową i zamykaną torbę o pojemności nieprzekraczającej jednego litra. Torby te są dostępne w kasie biletowej Portu Lotniczego oraz w punkcie kontroli bezpieczeństwa;
  • wszystkie pojedyncze pojemniki muszą być transportowane razem w jednej torebce plastikowej;
  • na jedną osobę może przypadać maksymalnie jedna torebka;
  • torebkę należy okazać oddzielnie w trakcie kontroli bezpieczeństwa;
  • pasażer może posłużyć się prywatną torebką spełniającą powyższe wymogi, np. całkowicie przeźroczystą, sześcienną saszetką toaletową zamykaną na zamek błyskawiczny, jeśli w ewidentny sposób nie mieści ona więcej niż 1 litr płynu.
  • Ograniczenia dotyczące ilości przewozu płynów w bagażu kabinowym nie dotyczą substancji płynnych (np. perfum, alkoholi) zakupionych w sklepach położonych na lotnisku za punktem kontroli bezpieczeństwa.Zakupiony towar zostanie zapakowany i zabezpieczony w plastikowej torbie przez personel sklepu. Torby nie należy otwierać do momentu ewentualnego sprawdzenia w punkcie kontroli bezpieczeństwa na następnym lotnisku. Jednocześnie informujemy, iż wymóg zamkniętych toreb nie obowiązuje pasażerów, którzy nabyli produkt w strefie wolnocłowej i odbywają podróż jednoetapową. Jeśli podróż obejmuje przesiadkę w innym porcie lotniczym UE, wciąż mają Państwo prawo do zakupu płynów w sklepach położonych na unijnym lotnisku lub na pokładzie wspólnotowego przewoźnika.

BEZ ZMIAN POZOSTAJĄ:

  • Zasady dotyczące przewozu substancji płynnych w bagażu rejestrowanym.
  • Zasady dotyczące przewozu w bagażu kabinowym lekarstw i innych środków medycznych, w tym pokarmów dla dzieci przeznaczonych do spożycia podczas podróży, w tym przypadku nie ma ograniczeń odnośnie ilości.

Lekarstwa i żywność specjalnego przeznaczenia (np. pożywienie dla niemowląt), które w trakcie rejsu są potrzebne na pokładzie samolotu, nie muszą być transportowane w plastikowej torebce. Artykuły te muszą jednak także zostać okazane w trakcie kontroli bezpieczeństwa. Jeżeli jest to możliwe, pasażerowie powinni posiadać dokumentację odnośnie przyjmowanych w trakcie rejsu leków (np. zaświadczenie od lekarza).

SPRAWDŹ ZASADY  DOTYCZĄCE PRZEWOZU PŁYNÓW W BAGAŻU KABINOWYM OBOWIĄZUJĄCE OD 31 STYCZNIA 2014 R.

Produkty w stanie stałym, takie jak: czekolada, kanapki, warzywa i owoce są dozwolone w dowolnych ilościach (z zastrzeżeniem przepisów celnych). Żywność w płynie, taka jak jogurty, kremy, dżemy i galaretki, podlega ograniczeniom objętości pojemnika do 100 ml i wszystkie pojemniki muszą się mieścić w jednej 1-litrowej plastikowej torebce.
Jeżeli planują Państwo zabrać wraz z żywnością przybory kuchenne, noże oraz wszelkie inne ostro zakończone przedmioty prosimy spakować do bagażu rejestrowanego.
Jeżeli podróżują Państwo do innego kraju, przed wyjazdem polecamy sprawdzić u linii lotniczych obowiązujące uregulowania w tym zakresie, jako że mogą w danych krajach istnieć inne ograniczenia, co może być istotne przy planowaniu podróży powrotnej.

PODCZAS KONTROLI BEZPIECZEŃSTWA NA LOTNISKU, KAŻDY PASAŻER JEST ZOBOWIĄZANY DO:

  • Przekazania do sprawdzenia – bez wezwania służb ochrony – plastikowych toreb z opakowaniami zawierającymi substancje płynne w punktach kontroli bezpieczeństwa.
  • Zdjęcia swojego nakrycia wierzchniego. Części garderoby takie jak kurtki, płaszcze, marynarki, czy żakiety zostaną oddzielnie prześwietlone przy użyciu urządzenia rentgenowskiego, podczas gdy pasażer będzie kontrolowany przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metali.
  • Wyjęcia przenośnego komputera i innych większych urządzeń elektrycznych z bagażu kabinowego – zostaną one oddzielnie prześwietlone przy użyciu urządzenia rentgenowskiego.

W przypadku wątpliwości odnośnie przewozu płynów lub innych towarów, prosimy skontaktować się z portem lotniczym, przewoźnikiem lub biurem podróży, jeszcze przed rozpoczęciem podróży. 
W celu ułatwienia procedur kontroli i usprawnienia Państwa podróży, zwracamy się z uprzejmą prośbą o pełną współpracę ze służbami ochrony na lotniskach.

UWAGA! 
Definicja substancji płynnych obejmuje:

  • wodę i inne napoje, zupy, syropy,
  • perfumy,
  • żele (np. do włosów, kąpieli),
  • pasty (w tym pasty do zębów),
  • kosmetyki w płynnej formie (błyszczyk, podkład, tusz do rzęs),
  • kremy, odżywki i oliwki,
  • spraye,
  • substancje płynne pod ciśnieniem (np. żele do golenia, dezodoranty),
  • inne substancje o podobnej konsystencji.

Bagaż nietypowy:
W celu poznania szczegółowych informacji dotyczących przewozu bagażu nietypowego, np.: zwierząt, roślin, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego etc., prosimy kontaktować się z przedstawicielem właściwej linii lotniczej.

UWAGA. Decyzję o dopuszczeniu przedmiotu na pokład samolotu podejmuje osoba dokonująca kontroli bezpieczeństwa. Decyzja jest podejmowana na podstawie obowiązujących przepisów prawnych i każdy przedmiot, ale także zachowanie pasażera które wzbudzą podejrzenie operatora kontroli bezpieczeństwa, mogą skutkować odmową przyjęcia danego przedmiotu na pokład samolotu.

Po przejściu kontroli bezpieczeństwa podróżni udający się do krajów spoza strefy Schengen podlegają kontroli granicznej dokumentów.

Uwaga! Od 1 października 2021 r.  jedynym dokumentem uprawniającym do przekroczenia granicy Wielkiej Brytanii jest paszport.

Uwaga! Zachęcamy do korzystania z automatycznej kontroli granicznej. Zobacz wideo, kto może skorzystać z tej usługi:

 

Pasażerów podróżujących do krajów należących do strefy Schengen kontrola graniczna dokumentów nie dotyczy.

W przypadku dodatkowych pytań odnośnie dokumentów w podróży, zachęcamy do kontaktu z placówką Straży Granicznej: tel. 71 35 81 354.

Przepisy regulujące przepływ osób za granicę

Więcej o układzie z Schengen, w tym państwa członkowskie

Dokumentami mogącymi potwierdzić tożsamość osoby w celu przekroczenia granicy są:

  • dowód osobisty,
  • paszport

Wszystkie pozostałe dokumenty (np. legitymacja, prawo jazdy, akt urodzenia lub małżeństwa, itp.)  nie uprawniają do wejścia na pokład samolotu.

Zasady te dotyczą również dzieci, które powinny posiadać jeden z następujących dokumentów:

  • dowód osobisty,
  • paszport

Uwaga. Od 26 czerwca 2012 r. straciły ważność wpisy dzieci w paszportach rodziców. Od tego dnia dzieci muszą podróżować z własnym dokumentem. Paszporty rodziców zachowują ważność. Tracą ją jedynie zawarte w nich adnotacje dotyczące dzieci.

Na lotnisku dokumenty należy okazać:

  1. Podczas odprawy biletowo-bagażowej.
  2. Podczas kontroli bezpieczeństwa.
  3. Podczas kontroli paszportowej (dotyczy tylko osób podróżujących do państw spoza strefy Schengen).
  4. Przed wejściem na pokład samolotu (podczas boardingu).

Kontrola celna

Punkt odprawy celnej znajduje się w hali odpraw. W tym miejscu pasażer może zgłosić funkcjonariuszowi Służby Celnej wywożone towary, od których przysługuje mu zwrot podatku VAT, przedmioty, które podlegają ocleniu lub obowiązkowi zgłoszenia służbom celnym.

Szczegółowe informacje dotyczące przepisów celnych dostępne są TUTAJ

 

Uwaga! Czas oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa wynosi od 5 do 30 minut.

Aby każdy pasażer mógł czuć się podczas podróży bezpiecznie i komfortowo, niezbędne jest przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa, której dokonują funkcjonariusze Służby Ochrony Lotniska Portu Lotniczego.

Przed podejściem do stanowiska kontroli bezpieczeństwa należy upewnić się, czy w bagażu podręcznym nie ma przedmiotów zabronionych do przewozu zgodnie z dodatkiem 4C załącznik do rozporządzenia Komisji (UE) NR 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r.  (sprawdź w Poradniku sekcję „Bagaż”). Wszystkie bagaże podręczne muszą zostać prześwietlone przez urządzenie RTG. Przed kontrolą bezpieczeństwa z bagażu kabinowego należy usunąć przenośne komputery oraz inne duże urządzenia elektroniczne, które poddaje się kontroli bezpieczeństwa oddzielnie (laptopy, dekodery, ładowarki etc.)

Wszystkie przedmioty wzbudzające alarm bramki WTMD, z którymi pasażer wchodzi na punkt kontroli bezpieczeństwa (klucze, zegarki, paski, telefony komórkowe, bilon,  duże bransoletki  itp.) należy wyjąć lub zdjąć i umieścić w kuwecie w celu poddania kontroli bezpieczeństwa jako bagaż kabinowy. Pracownicy Służby Ochrony Lotniska przeprowadzający kontrolę bezpieczeństwa, poproszą również o umieszczenie w kuwetach wierzchniego okrycia (płaszcz, kurtka, marynarka, żakiet). Operator kontroli bezpieczeństwa może również poprosić pasażera o zdjęcie obuwia, stosownie do przypadku. Wszelkie płyny, żele i aerozole, które pasażer chce wnieść na pokład samolotu, powinny być umieszczone w pojemnikach o pojemności nieprzekraczającej 100 ml lub jej równowartości. Płyny powinny być umieszczone w jednej zamykanej przezroczystej torebce plastikowej o pojemności nieprzekraczającej 1 litra, przy czym zawartość plastikowej torebki powinna swobodnie się w niej zmieścić, a torebka musi być dokładnie zamknięta (przybliżone wymiary takiej torby to 22 cm x 15 cm). Aby kontrola bezpieczeństwa przebiegała sprawnie, do dyspozycji pasażerów są pracownicy lotniska, którzy odpowiedzą na pytania i służą pomocą w przygotowaniu się do kontroli.

Przygotowanie do podróży
Wszystkie kwestie dotyczące podróżowania z dzieckiem, a więc ewentualne ograniczenia wiekowe, wymagane dokumenty, opłaty etc. regulują przepisy linii lotniczych i należy się z nimi dokładnie zapoznać na etapie planowania podróży.
Kliknij na logo przewoźnika, aby sprawdzić szczegółowe informacje.

​​

 

Zwykle niemowlęta i dzieci, które nie ukończyły 2 roku życia (infant) nie mają osobnego miejsca w samolocie i podróżują na kolanach rodziców. Zazwyczaj w tanich liniach lotniczych takim podróżnym nie przysługuje bagaż kabinowy ani podręczny, choć przepisy te mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Starsze dzieci podróżują pod opieką dorosłych na swoich siedzeniach. Istnieje możliwość wykupienia specjalnej asysty personelu pokładowego dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych. W takiej sytuacji opiekę nad dzieckiem od momentu odprawy i kontroli bezpieczeństwa do przekazania dziecka wskazanej osobie dorosłej w porcie docelowym sprawuje personel obsługi pasażerskiej na lotnisku oraz personel pokładowy. Rodzice lub opiekunowie, których dzieci podróżują samodzielnie, zobowiązani są wypełnić specjalny dokument, który można otrzymać od przewoźnika lub na lotnisku.
W zależności od linii lotniczych dzieci powyżej określonego wieku mogą podróżować bez opieki dorosłych. W niektórych krajach wymagane jest pisemne pozwolenie rodziców na podróż osoby nieletniej.

Opłaty
Tradycyjni przewoźnicy (np. LOT, Lufthansa, SAS etc.) oferują zniżki na bilety dla dzieci. Najmłodsi pasażerowie mogą też zbierać mile, czyli punkty za przeloty, które wymienią na nagrody.

 

Na lotnisku
Pomimo restrykcyjnych zasad dotyczących przewożenia płynów, pokarmy i napoje dla dzieci na czas podróży nie muszą być pakowane w plastikowe torebki, ale zostaną poddane kontroli.

Do samolotu możesz zabrać wózek dziecięcy, który nadasz przy odprawie biletowo-bagażowej albo zostawisz przed samolotem. Wózek zostanie oznakowany, podobnie jak bagaż i trafi do luku bagażowego.
Na wrocławskim lotnisku znajdują się odpowiednio wyposażone pokoje dla rodziców podróżujących z małymi dziećmi, gdzie można w kameralnych warunkach dokonać podstawowych zabiegów higienicznych przy dziecku. W hali odlotów, w strefie po odprawie i kontroli bezpieczeństwa, znajduje się kącik dla dzieci, w którym najmłodsi pasażerowie mogą miło spędzić czas przed odlotem. Podczas oczekiwania na odlot atrakcją dla najmłodszych może być podglądanie z hali odlotów płyty lotniska. Obserwowanie samolotów i obsługujących je pojazdów to ciekawe zajęcie nie tylko dla dzieci, ale również dla ich opiekunów. Nic dziwnego, gdyż dla większości to widok niecodzienny.

Sprawdź na planie terminalu:
– pokoje rodzinne
– kącik dla dzieci

W samolocie
Co warto mieć na pokładzie, aby podróż nie sprawiała kłopotu dzieciom i ich opiekunom?
Trzeba pamiętać że start i lądowanie samolotu to dwa najgorsze momenty dla dziecka ze względu na zmianę ciśnienia, dlatego też dobrze jest podać mu coś do picia lub ssania.
Dziecko w podróżyWarto wiedzieć, że często w liniach tradycyjnych możesz zamówić przy dokonywaniu rezerwacji lub odprawy przez internet specjalny posiłek dla dzieci. Jeśli chcesz przygotować mleko dla niemowląt zwykle istnieje taka możliwość – wystarczy poprosić o to personel pokładowy. Należy jednak wcześniej sprawdzić u przewoźnika, czy oferują tego typu usługę. W tanich liniach lotniczych catering jest płatny i niekoniecznie dostosowany do potrzeb dzieci, dlatego w tym przypadku należy zadbać o przygotowanie ewentualnego posiłku dla dziecka przed podróżą.
Każda mama lub tato wie, jak nieprzyjemnie może się zrobić, kiedy dziecko zaczyna się nudzić. Nie zawsze najmłodsi pasażerowie otrzymują od linii lotniczych zestawy do zabawy bądź upominki lub mają możliwość obejrzenia kreskówek w samolocie. Dorzuć więc do torby podręcznej książeczkę, kolorowankę bądź zaplanuj wcześniej odpowiednie zabawy, które sprawią, że czas spędzony w samolocie upłynie szybko i miło.

Kobiety w ciąży
Kobiety w ciąży przy planowaniu podróży samolotem powinny zapoznać się dokładnie z warunkami podróży przewoźnika, które jasno precyzują, m.in. jakie dokumenty są wymagane przez linię i jakie są ograniczenia dotyczące podróżowania samolotem kobiet w ciąży.

Polecane artykuły

Poradnik: Lot z dzieckiem – pasazer.com

 

Po kontroli bezpieczeństwa, ewentualnie dokumentów, przechodzimy do  hali odlotów, gdzie oczekujemy na informację o boardingu, czyli wejściu na pokład samolotu. Przed odlotem zapraszamy do skorzystania z szerokiej oferty sklepów oraz punktów gastronomicznych.

 

BOARDING

Personel lotniska podaje komunikat o przejściu na pokład, jeśli samolot jest gotowy do przyjęcia pasażerów. Pasażerowie przed opuszczeniem hali odlotów zobowiązani są do okazania personelowi naziemnemu swojej karty pokładowej (boarding card) oraz dokumentu tożsamości. Na pokład samolotu pasażer przechodzi bezpośrednio rękawem, pieszo, jeśli samolot stoi odpowiednio blisko terminalu lub zostaje przewieziony autobusem lotniskowym.

Nie przegap godziny boardingu – skorzystaj z naszego chatbota i zapisz się na powiadomienia o statusie rejsu.

A może masz dodatkowe pytanie dotyczące podróży? Również chatbot służy pomocą – zadaj pytanie, sprawdź gdzie zjeść i zrobić zakupy i zapisz się na powiadomienia o statusie rejsu, a będziesz otrzymywać na bieżąco informację o swoim locie.

Unia Europejska wzmocniła prawa pasażerów podróżujących samolotem – od 17 lutego 2005 roku weszły w życie nowe regulacje. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi z nich:

Odmowa przyjęcia na pokład
W przypadku odmowy przejęcia pasażera na pokład samolotu lub anulowania rejsu przewoźnik ma obowiązek zaoferowania pasażerowi rekompensaty finansowej oraz pomocy. Prawa te obowiązują w przypadku wszystkich lotów, łącznie z przelotami czarterowymi, pod warunkiem, że pasażer stawił się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej z portów lotniczych w UE lub do portu lotniczego na terenie UE z kraju poza UE, ale obsługiwanego przez przewoźnika unijnego.
Jeżeli do odprawy zgłosi się większa liczba pasażerów na dany lot, niż wynosi liczba miejsc w samolocie, przewoźnik powinien najpierw znaleźć osoby chętne do udostępnienia, za ustaloną rekompensatą, miejsc pasażerom, którzy również zaplanowali podróż danym rejsem. Przewoźnik zobowiązany jest do zaoferowania takim ochotnikom zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (łącznie z bezpłatnym przelotem, w miarę potrzeby, do portu, w którym podróż rozpoczęto) lub alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży.
Jeśli pasażer nie zgłosi się na ochotnika, wówczas przewoźnik zobowiązany jest do zaoferowania mu rekompensaty pieniężnej w wysokości:

  • 250 EUR dla lotów na trasach o długości do 1500 km
  • 400 EUR dla lotów na trasach powyżej 1500 km na terenie UE oraz dla innych lotów pomiędzy 1500 do 3500 km
  • 600 EUR dla lotów na trasach powyżej 3 500 km poza terytorium UE.

Jeśli opóźnienie w przelocie do miejsca docelowego jest odpowiednio mniejsze niż 2, 3 lub 4 godziny, rekompensata może zostać zmniejszona o 50%.
Przewoźnik ma również obowiązek zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (w zależności od potrzeby łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym podróż rozpoczęto) lub zaproponowania alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży; zapewnienia, w zależności od potrzeby, wyżywienia i miejsca w hotelu (łącznie z transportem) oraz świadczeń (np. połączenia telefoniczne, telex, faks itp.).

Anulowanie rejsów
W przypadku anulowania rejsu pasażer ma prawo do otrzymania od przewoźnika:

  • zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (w zależności od potrzeby łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym podróż rozpoczęto) lub zaproponowania alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży;
  • wyżywienia i pobytu w hotelu w zależności od potrzeby (łącznie z transportem) oraz świadczeń (np. połączenia telefoniczne, telex, faks etc.)

Podobnie jak w przypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu, przewoźnik lotniczy zobowiązany jest do wypłacenia pasażerowi rekompensaty, chyba że poinformuje dostatecznie wcześnie o anulowaniu rejsu oraz zaproponuje alternatywny przewóz w terminie zbliżonym do oryginalnego.
Przewoźnik jest zobowiązany wypłacić w ciągu 7 dni rekompensatę lub dokonać zwrotu opłaty przewozowej w gotówce, za pomocą przelewu bankowego lub czeku, lub za pisemną zgodą pasażera przekazać mu voucher do wykorzystania przy następnej podróży.
W przypadku odmówienia pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, należy niezwłocznie złożyć skargę u przewoźnika.

Znaczne opóźnienia
Natychmiastowa pomoc
Jeżeli pasażer stawił się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej, łącznie z przelotami czarterowymi

  • z portu lotniczego na terenie UE lub
  • do portu lotniczego na terenie UE z kraju poza UE, ale obsługiwanego przez przewoźnika unijnego

oraz jeżeli przewoźnik danego lotu przewiduje, że wystąpią opóźnienia

  • większe niż 2 godziny dla lotów na trasach do 1500 km,
  • większe niż 3 godziny dla lotów na trasach powyżej 1500 km na terenie UE oraz dla innych lotów pomiędzy 1500 do 3500 km,
  • większe niż 4 godziny dla lotów na trasach powyżej 3500 km poza UE, przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do zapewnienia, w zależności od potrzeby, wyżywienia i miejsca w hotelu (łącznie z transportem) oraz świadczeń (np. połączenia telefoniczne, telex, faks itp.).

Jeżeli opóżnienie jest większe niż 5 godzin, przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu uiszczonej opłaty za przewóz (w zależności od potrzeby łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym podróż rozpoczęto).
W przypadku odmówienia pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, należy niezwłocznie  złożyć skargę u przewoźnika.

Dochodzenie roszczeń w późniejszym terminie
W przypadku, gdy przewoźnik z kraju UE jest odpowiedzialny za opóźnienie lotu do jakiegokolwiek portu lotniczego na świecie, pasażer ma prawo do wystąpienia o odszkodowanie w wysokości do 4150 SDR* za wszelkie poniesione szkody. Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za poniesione przez pasażera szkody, pasażer może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.
Pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko przewoźnikowi, z którym zawarł umowę lub przeciwko obsługującemu dany lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.
* 1 SDR = 1,18 EUR w dniu 30.9.2004 r. Bieżący kurs wymiany można uzyskać, kontaktując się z Europe Direct.

 

Bagaż
Pasażer ma prawo do wystąpienia o odszkodowanie w wysokości do 1 000 SDR* za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu lotniczego na świecie. Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za poniesione przez pasażera szkody, pasażer może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzonego odprawionego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu opóźnionego – w terminie 21 dni od odbioru.
Pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko przewoźnikowi, z którym zawarł umowę, lub obsługującemu dany lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.
* 1 SDR = 1,18 EUR w dniu 30.9.2004 r. Bieżący kurs wymiany można uzyskać, kontaktując się z Europe Direct.

 

Uszkodzenia ciała lub zgon w wypadku
Pasażer ma prawo do wystąpienia o odszkodowanie za obrażenia lub zgon na skutek wypadku podczas lotu obsługiwanego przez przewoźnika unijnego do jakiegokolwiek portu lotniczego na świecie. Pasażer ma prawo do zaliczki w celu pokrycia natychmiastowych potrzeb finansowych. Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za poniesione przez pasażera szkody, pasażer może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.
Pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko przewoźnikowi, z którym zawarł umowę, lub obsługującemu dany lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.

 

Wyjazdy zorganizowane
Oprócz opisanych obok praw, pasażer może wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko organizatorom wyjazdu za niewykonanie usług przewidzianych w umowie zawartej w jednym z krajów UE, bez względu na docelowe miejsce podróży. Prawa te obowiązują w przypadku niezapewnienia odpowiedniego przelotu przewidzianego w umowie zawartej między organizatorem wyjazdu a pasażerem. Ponadto jeżeli organizator nie wywiąże się z umowy w odniesieniu do znaczącej części zorganizowanego wyjazdu, jest zobowiązany do zapewnienia alternatywnych świadczeń, łącznie z przewozem, bez żadnych dodatkowych kosztów dla uczestnika wyjazdu.

 

Co robić, jeśli prawa zostały naruszone?
W przypadku stwierdzenia jednego z problemów opisanych powyżej, należy niezwłocznie zwrócić się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących dany lot z prośbą o jego rozwiązanie. Jeśli takie działanie nie przyniesie skutku, należy złożyć skargę do krajowych władz wykonawczych.
Jeśli wylot następuje z kraju UE, skargę należy złożyć w kraju wylotu. Jeśli wylot następuje z kraju nie należącego do UE, ale dany lot jest obsługiwany przez którąś z unijnych linii lotniczych, skargę należy złożyć w kraju UE (kraj docelowy).
Nazwę i adres właściwych władz lub szczegółowe informacje o organizacjach udzielających porad lub pomocy w przypadku wszelkich innych skarg (np. dotyczących bagażu, uszkodzenia ciała lub zgonu, wyjazdów zorganizowanych) można uzyskać, dzwoniąc pod bezpłatny numer Europe Direct: 00 800 6 7 8 9 10 11, lub pisząc na adres poczty elektronicznej: [email protected].
W Polsce ma się tym zajmować Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów  Konsumentów w Warszawie. Informację o działaniach podjętych w sprawie złożonej skargi można przekazać Komisji Europejskiej, B-1049 Bruksela, faksem (32-2) 299 10 15 lub pocztą elektroniczną: [email protected].
Szczegółowe informacje we wszystkich językach oficjalnych UE

 

Żeby odnaleźć się na lotnisku nie tylko za granicą, ale i w Polsce, dobrze jest znać podstawowy zestaw pojęć. Zapamiętaj kilka z nich, by bez problemu poruszać się w lotniskowej rzeczywistości.

Z poniższymi pojęciami spotkasz się w STREFIE OGÓLNODOSTĘPNEJ TERMINALU (LAND SIDE), czyli obszarze gdzie mogą przebywać zarówno pasażerowie jak i osoby towarzyszące. Tutaj nadasz swój bagaż, odbierzesz kartę pokładową, a także pożegnasz lub przywitasz swoich bliskich.

CHECK-IN – punkt odprawy biletowo-bagażowej, czyli miejsce, w którym przed lotem odbierzemy kartę pokładową i nadamy bagaż.  Pamiętaj o tym, że odprawa biletowo-bagażowa rozpoczyna się i kończy w czasie ściśle wyznaczonym przez przewoźnika.  Nie spóźnij się!

CHECK-IN ONLINE – odprawa przez internet.  Dla wygody pasażera przewoźnicy umożliwiają dokonanie samodzielnej odprawy online czyli przez internet. Na lotnisko przyjeżdżasz z wydrukowaną kartą pokładową lub z kartą w aplikacji na telefonie, a do stanowiska check-in udają się jedynie pasażerowie, którzy chcą nadać bagaż rejestrowany. Sprawdź, w jakich liniach lotniczych odprawa on-line jest obowiązkowa!

BAGAŻ PODRĘCZNY – bagaż przewożony w kabinie pasażerskiej, zabierany na pokład samolotu. Pakując bagaż podręczny pamiętaj o tym, aby płyny i kosmetyki nie przekraczały 100 ml, a ostre, metalowe narzędzia schowaj do bagażu rejestrowanego. Więcej na temat bagażu tutaj. Przed wylotem sprawdź koniecznie jakie zasady dotyczące bagażu obowiązują w linii lotniczej, z którą lecisz.

BAGAŻ REJESTROWANY – bagaż podstawowy przewożony w luku bagażowym samolotu. Przed wylotem sprawdź koniecznie jakie zasady dotyczące bagażu obowiązują w linii lotniczej, z którą lecisz.

GATE BAG – z reguły w liniach niskokosztowych, bagaż podręczny przekraczający limity  wagi lub wymiarów obowiązujące u przewoźnika, oddawany bezpośrednio przy wejściu do samolotu. Trafia do bagażnika samolotu.  Pamiętaj, że za przekroczenie limitów trzeba będzie dodatkowo dopłacić!

BOARDING CARD/BOARDING PASS – przepustka na pokład samolotu, czyli karta pokładowa.

KONTROLA BEZPIECZEŃSTWA– tu oddajemy do prześwietlenia wszelkie, elektroniczne narzędzia, przedmioty zawierające elementy metalowe, zdejmujemy okrycie wierzchnie, nierzadko buty.  Wszystko w trosce o bezpieczeństwo podczas lotu.

KONTROLA PASZPORTOWA/DOKUMENTÓW – sprawdzenie dokumentów przez funkcjonariuszy Straży Granicznej. Obowiązuje pasażerów podróżujących do Państw spoza strefy Schengen. 

ODLATUJEMY!

Również w STREFIE ZASTRZEŻONEJ  TERMINALU (AIR SIDE), w której znajdują się już tylko pasażerowie odlatujący, przyda się znajomość kilku pojęć: 

HALA ODLOTÓW – miejsce w terminalu, w którym czekamy na komunikat o wejściu na pokład samolotu. Tutaj można skorzystać z oferty sklepów, restauracji, kawiarni.

HALA PRZYLOTÓW – miejsce, do którego udajemy się tuż po przylocie i odbieramy bagaż rejestrowany.

EXECUTIVE LOUNGE – specjalna, luksusowa poczekalnia w hali odlotów dla pasażerów klasy pierwszej lub biznes, osób posiadających specjalne karty wstępu oraz dla wszystkich, którzy wykupią taką usługę.

BOARDING TIME – czyli czas wsiadać! Od tej godziny rozpoczyna się wpuszczanie pasażerów na pokład samolotu.

GATE – podczas wylotu to ostatni punkt w terminalu.  Gate’y znajdują się w hali odlotów i są ponumerowanymi bramkami prowadzącymi do konkretnego samolotu.  Nie pomyl numeru!

INNE PRZYDATNE POJĘCIA

CZARTERY – specjalne rejsy obsługiwane przez linie lotnicze, najczęściej na trasach do kurortów wakacyjnych. Miejsca w samolotach przewoźników czarterowych sprzedają zazwyczaj tour operatorzy, wraz z pełnym pakietem tj. zakwaterowaniem, wyżywieniem etc.

INFANT – niemowlę; termin ten określa dziecko w wieku do dwóch lat, nie posiadające prawa do własnego miejsca w samolocie (podróżujące na kolanach rodziców) ani prawa do bagażu.

FLIGHT DELAYED – drugie najmniej lubiane przez pasażerów określenie, bo oznaczające spóźnienie samolotu. Pierwszym jest FLIGHT CANCELLED, czyli odwołanie lotu.

OVERBOOKING – często linie lotnicze sprzedają kilka biletów więcej na rejs, niż miejsc w samolocie, gdyż zdarza się, że nie wszyscy pasażerowie stawiają się na dany lot. Overbooking ma miejsce wówczas, gdy zabraknie siedzenia dla pasażera. Jeżeli pasażer nie poleci wybranym lotem, obowiązkiem linii lotniczej jest zapewnienie miejsca na najbliższy dostępny lot.

TIMETABLE – tablica z rozkładem lotów.

UM (unaccompanied minor) – dziecko podróżujące pod opieką linii lotniczej.

 

Plan terminalu

  • Poziom 0
  • Poziom +1
  • Poziom +2
  • kawiarnie, restauracje
  • sklepy
  • punkty usługowe
  • informacja
  • biuro podróży
  • kasa biletowa
  • toalety
  • procedury lotniskowe
  • VIP & BUSINESS SERVICES
  • kawiarnie, restauracje
  • sklepy
  • inne udogodnienia
  • toalety
  • VIP & BUSINESS SERVICES
  • punkty usługowe
  • kawiarnie, restauracje
  • Toalety
Recepcja parkingowa

Kontakt: 71 35 81 244

Przejdź do strony
Wypożyczalnie samochodów

Avis, Europcar, Herz, Sixt,
Budget, Enterprise, Panek,
Car Free, Global Car Rent

Przejdź do strony
Kantor wymiany walut Money Exchange Poland

Przejdź do strony
Informacja turystyczna

Informacja o atrakcjach turystycznych miasta
i regionu, materiały promocyjne.

Kontakt: 519 509 336
Czynne: pn.-nd. 8.00-20.00

1Minute

Czynne codziennie

od 4:30 do przylotu ostatniego samolotu

Przejdź do strony
Poczta

Czynna pon.- czw. 10.00 – 16.00
pt. 14.00 – 20.00 sob. – nd. nieczynna

(71) 35 47 350

Przejdź do strony
Punkt Informacyjny dla Cudzoziemców

Informacja Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Godziny otwarcia: pn.-pt. 8.00-16.00

Biuro Podróży Itaka

Czynne: pn.-pt.: 09.00-17.00,
sob. 09.00-15.00.

tel. 71 7193 130, fax: 71 7193 131,
email: [email protected]

Kasa biletowa PLL LOT

czynne codziennie od 4.30
do ostatniego odlotu rejsu PLL LOT

Tel. 71 35 81 204

BETA TRAVEL

biuro podróży, sprzedaż biletów lotniczych

pn.-pt. 09.00-17.00
Tel. 71 35 81 206

Przejdź do strony
Kantor wymiany walut Money Exchange Poland

Kantor chwilowo nieczynny

Tel. 71 35 81 209

Kasa biletowa Portu Lotniczego

pn.-nd. 4.00-19.00

sprzedaż biletów przewoźników:
Ryanair, Wizz Air

Discover

Sklep chwilowo nieczynny

Przejdź do strony
Salonik prasowy Ruch

Sklep chwilowo nieczynny

Costa Coffee

Toalety, pokój dla rodziców z dziećmi

Wypożyczalnia samochodów CarNet

Przejdź do strony
Biuro zagubionego bagażu

Tel. 71 35 81 387

Policja

The Whitehouse

Codziennie od 4:00 do 22:00
lub do ostatniego odlotu

Tel. 71 35 81 327

Przejdź do strony
Toalety

Toalety

Toalety

On TIme Restaurant

Codziennie od 11:00 - 18:00

Przejdź do strony
Baltona Crew Shop

Pon.-Pt. 08:00 - 18:00

Przejdź do strony
Odprawa biletowo-bagażowa (wielkogabarytowa)

Odprawa biletowo-bagażowa
dla osób z niepełnosprawnością

Przejdź do strony
Odprawa biletowo-bagażowa

Przejdź do strony
Odprawa celna

Kontrola bezpieczeństwa

Przejdź do strony
VIP LOUNGE

Przejdź do strony
Toalety

Ambulatorium

Tel. 71 35 81 305

Test Center COVID-19

Codziennie

codziennie od 4-20 (środy 4-18) oraz w trakcie trwania odpraw (3h przed każdym odlotem)

Przejdź do strony
Wypożyczalnia samochodów

Legenda

  • Winda - Winda
  • Schody na poziom -1 (Kaplica) - Schody na poziom -1 (Kaplica)
  • Informacja - Informacja
  • Kaplica - Kaplica
  • Panel przywoławczy dla osób z niepełnosprawnością - Panel przywoławczy dla osób z niepełnosprawnością
  • Schody na poziom +2 - Schody na poziom +2
  • Parking dla osób z niepełnosprawnością - Parking dla osób z niepełnosprawnością
  • Informacja - Informacja
  • Dla osób z niepełnosprawnością - Dla osób z niepełnosprawnością
  • Restauracja - Restauracja
  • Check-in dla osób z niepełnosprawnością - Check-in dla osób z niepełnosprawnością
  • Pokój rodzinnny - Pokój rodzinnny
  • Poczta - Poczta
  • Kawiarnia - Kawiarnia
  • Kasa Portu Lotniczego - Kasa Portu Lotniczego
  • Kantor - Kantor
  • Odprawa Celna - Odprawa Celna
  • Check-In - Check-In
  • Wypożyczalnia samochodów - Wypożyczalnia samochodów
  • Biuro Podróży - Biuro Podróży
  • Toalety - Toalety
  • Punkt Medyczny - Punkt Medyczny
  • Kontrola bezpieczeństwa - Kontrola bezpieczeństwa
Palarnia

Gate Bar Non Schengen

Czynny codziennie przed odlotem

Przejdź do strony
Baltona Duty Free

Czynne od pierwszego
do ostatniego odlotu

Executive Lounge

Kameralna strefa wypoczynku przed podróżą

Przejdź do strony
Toalety

Kącik zabaw dla dzieci

Flying Bistro (restauracja)

Czynne 2h przed pierwszym
odlotem do ostatniego odlotu.

Przejdź do strony
Toalety

Polski Folk

Codziennie 1,5 godz. przed pierwszym
odlotem do ostatniego odlotu.

Przejdź do strony
Sala konferencyjna

Wjazd windą z poziomu 0

Sala konferencyjna

Wjazd windą z poziomu 0

Baltona Spirit of Poland

Czynne 24h/7

Przejdź do strony
Baltona Zoom

Czynne 24h/7

Przejdź do strony
Toalety, pokój dla rodziców z dziećmi

Baltona Duty Free

Baltona Fashion Boutique

Czynne codziennie dwie godziny
przed pierwszym odlotem do ostatniego odlotu.

Przejdź do strony
Gate Bar Schengen

Czynne codziennie przed odlotem.

Przejdź do strony
Palarnia

Toalety

Toalety

Kantor

Legenda

  • Gate - Gate
  • Winda - Winda
  • Panel przywoławczy dla osób z niepełnosprawnością - Panel przywoławczy dla osób z niepełnosprawnością
  • Restauracja - Restauracja
  • Pokój rodzinny - Pokój rodzinny
  • Sklep - Sklep
  • Sala konferencyjna - Sala konferencyjna
  • Palarnia - Palarnia
  • Pokój zabaw dla dzieci - Pokój zabaw dla dzieci
  • Executive Lounge - Executive Lounge
  • Toalety - Toalety

Toalety

Legenda

  • Schody - Schody
  • Winda - Winda
  • Taras widokowy - Taras widokowy
  • Toalety - Toalety
  • Restauracja - Restauracja