Wrocławskie lotnisko z najlepszym w Polsce systemem lądowania ILS


Certyfikat opierający się o urządzenia ILS CAT II nadany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego to ogromny sukces Portu Lotniczego Wrocław. Nowoczesny system sprawia, że samoloty mogą lądować w trudniejszych niż dotychczas warunkach atmosferycznych. - Dzięki temu znacząco podnieśliśmy standardy nawigacyjne wrocławskiego lotniska, co jeszcze bardziej usprawni jego funkcjonowanie. Pasażerowie mogą się spodziewać jeszcze większego komfortu podróżowania – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Jesteśmy obecnie jedynym w Polsce portem, który korzysta z ILS kategorii drugiej z tak bardzo rygorystycznymi wymaganiami.

Rewolucyjna zmiana

Nowy certyfikat dla ILS CAT II we wrocławskim porcie oznacza, że samoloty będą mogły podejść i lądować przy wysokości decyzji nie niższej niż 32 m (było 65 m) oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m (było 550 m). - Skala zmiany jest zatem ogromna – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. – Skomplikowany proces i uzyskanie certyfikacji LVTO i LVP dla ILS CAT II to strategiczny krok w rozwoju, dzięki któremu operacje lotnicze we Wrocławiu stają się jeszcze bezpieczniejsze. Na uwagę zasługuje fakt, że system, którym dysponuje aktualnie Wrocław należy do najbardziej zaawansowanym technologicznie na świecie – dodaje. Na nową infrastrukturę nawigacyjną składa się kilka elementów. ILS (Instrument Landing System) to system wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności. Złożony jest z zestawów anten, wskazujących kierunek pasa i precyzyjną ścieżkę zniżania do punktu przyziemienia na nim. Towarzyszy mu specjalistyczne oświetlenie, a całość uzupełnia złożony system sterowania i zabezpieczenia systemów elektrycznych i elektronicznych, pozwalający na indywidualną kontrolę jego poszczególnych elementów. Jednym z kluczowych elementów, który umożliwił podniesienie ILS do wyższej, II kategorii było nowoczesne i energooszczędne oświetlenie nawigacyjne. - To między innymi światła podejścia, drogi startowej, dróg kołowania, a także system sterowania tym oświetleniem. Lotnisko zostało wyposażone w około 2 tysiące lamp typu LED. Dodatkowo jest to system niskonapięciowy, a więc również energooszczędny. Dopiero zakończenie wszystkich inwestycji otworzyło nam drogę do uzyskania certyfikatu ILS CAT II – mówi Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury w Porcie Lotniczym Wrocław.

Dodatkowe połączenia

Nowy system to mniej odwołanych operacji lotniczych przy złych warunkach atmosferycznych. Oznacza to korzyść dla pasażerów, ale i linii lotniczych, które rzadziej będą przekierowywały swoje rejsy na inne lotniska. Tym samym przewoźnicy chętniej wybiorą stolicę Dolnego Śląska jako bazę dla swoich samolotów.- Zmiana oznacza, że wrocławski port wchodzi do rodziny europejskich lotnisk spełniających najwyższe standardy, a liczba przekierowań na inne lotniska spowodowanych warunkami atmosferycznymi będzie minimalna – mówi Jarosław Wróblewski. – Należy jednak pamiętać, że ILS nawet najwyższej kategorii nie jest jedynym czynnikiem decydującym o realizacji operacji lotniczych. Wyjątkowo trudne warunki pogodowe, jak też uprawnienia pilotów czy choćby decyzja kapitana, mogą decydować o konieczności wyboru innego lotniska.

Koszt inwestycji, które przeprowadził Port Lotniczy Wrocław w celu podniesienia kategorii ILS, w tym skomplikowany proces przebudowy i modernizacji pasa startowego wrocławskiego lotniska, wyniósł 50 mln zł. Sytemu został uruchomiony w czwartek 28 kwietnia.

Zobacz, jak wyglądał nocny remont drogi startowej Portu Lotniczego Wrocław (mat. Port Lotniczy Wrocław):

https://www.youtube.com/watch?v=nV9lWZFrCz4


Powrót do aktualności | Drukuj stronę